סיפור בצבע (צבעים בקולנוע)
הקדמה
לבמאי ישנם כלים רבים בהם הוא יכול להשתמש על מנת להעביר את סיפור הסרט לצופים: תנועות מצלמה, שחקנים, איזומטריה, גדלי פריים, זוויות ראייה ועוד. במאמר זה נדבר על אחד הכלים החזקים בארסנל הבמאי הרי הוא הצבע והשימוש בצבע על מנת לספר סיפור.
קבוצות צבעים
הצבעים בעולמנו מתחלקים למעשה לשלוש קבוצות, צבעים חמים, צבעים קרים וצבעים נייטרליים.
צבעים חמים
הצבעים החמים המרכזיים הם אדום, כתום וצהוב והם צבעים שמגרים ומעוררים אותנו.
צבעים קרים
הצבעים הקרים העיקריים הם כחול, ירוק וסגול והם מרגיעים ומשחררים אותנו.
צבעים נייטרליים
צבעים נייטרליים הם צבעים שאינם בולטים לעין והינם בעלי גוון דהוי, כגון חום בהיר, בז', אפור בהיר פסטל ועוד.
שחור ולבן
שחור ולבן אינם נחשבים לצבעים מכיוון שלבן הוא כל הצבעים ושחור הוא היעדר צבע (אור) אך הם עדיין נופלים תחת הקטגוריות של צבעים חמים וקרים, שחור נחשב לצבע חם ולבן לצבע קר.
צבעים ורגשות
מה הצבע האהוב עליכם? זאת שאלה שבוודאי שמעתם כבר פעמים רבות בחיים. האם אתה בן אדם אדום? או אולי כתום? כחול או ירוק? גם אם אין לכם צבע אהוב אחד אין ספק שלהגדיר אתכם כצבע יעורר בכם רגש או מחשבה כלשהם. צבעים מקיפים אותנו כל חיינו ולכל צבע ישנה השפעה ייחודית עלינו, גם אם היא השפעה שאנו לא מודעים אליה ישירות. בואו ננסה לקשר כל צבע לרגש מסויים שהוא יכול לעורר:
אדום
תשוקה, חשק, דם, אלימות, כעס, אגרסיביות, סכנה, התרגשות, אהבה, כוח.
צהוב
קיץ, מנוחה, מחלה, חכמה, ידע, שמחה, אופטימיות, תקווה, דמיון, נינוחות.
כתום
אנרגיה, חום, יוקרה, הומור.
ורוד
אהבה, רכות, רומנטיות, נאיביות, נשיות.
כחול
קור, מים, דכאון, רוחניות, רוגע, אחדות, אמונה, שמיים, בטחון.
ירוק
טבע, סביבה, קנאה, חידוש, גאווה, בריאות, נדיבות, מודעות עצמית.
סגול
כוח, מסתוריות, יוקרה, מלכותיות, גאווה, אינטימיות, ארוטיות, אכזריות, חוכמה, קסם.
חום
אדמה, בית, נוחות, יציבות, פשטות.
שחור
שלילה, עצב, ריקנות, רשע, עומק, סגנון, אלגנטיות, עושר, פחד, תעלומה, כעס, מיניות.
לבן
טוהר, נקיון, חיוביות, הגנה, פשטות, אהבה, לידה, צעירות, שלג, קור, סטריליות.
סביר להניח שאתם יכולים להזדהות לפחות עם חלק מהמילים שמתארות כל צבע, שימו לב שצבעים מסויימים מעוררים רגשות זהים או דומים, שימו לב כי צבעים מסויימים יכולים לעורר רגשות חיוביים או שליליים תלוי באופן בו נרצה להשתמש בצבע.
סכימת צבעים
דבר נוסף עליו עלינו לדבר נקרא סכימת צבעים. סכימת צבעים הם שני צבעים או יותר שנראים טוב ביחד. לפניכם גלגל הצבעים אשר מציג את שלושת צבעי היסוד (אדום, ירוק, כחול) ואת שלושת הצבעים המשלימים (צהוב, מג'נטה, ציין) כמו את צבעי המעבר ביניהם.
ישנן כמה סוגי סכימות צבעים נפוצות, הבא נעבור על חלק מהן. שימו לב כי בכל אחת מהסכימות ניתן לשלב שחור, לבן או אפור בלי לפגוע בסכימה.
סכימה אנלוגית (Analogous)
סכימה זאת נוצרת כאשר נבחר צבע אחד מגלגל הצבעים. נקבע אותו כצבע השולט של הסכימה ונוסיף אליו שני צבעים הצמודים אליו מאחד הצדדים שלו. הצבע השני יקרא הצבע התומך והשלישי ייקרא הצבע המדגיש. סכימות כאלו עובדות טוב ביחד והינן נפוצות למדי בטבע ולכן הן נראות הרמוניות ונעימות לעיניים שלנו.
סכימה משלימה (Complementary)
צבעים משלימים הם שני צבעים שנמצאים משני צידי הגלגל אחד מול השני. צבעים אלו עובדים ביחד במיוחד כאשר נרצה להדגיש משהו בגלל הניגודיות הגבוהה ביניהם. למרות זאת צבעים אלו לא עובדים טוב בכמויות גבוהות.
סכימת צבעים משולשת (Triad)
סכימה זאת עובדת כאשר נבחר שלושה צבעים אשר נמצאים במרחקים שווים זה מזה בצורת משולש. בדומה לסכימה המשלימה הניגודיות בין הצבעים כאן חזקה מאוד וצריך להשתמש בה בזהירות. עדיף שצבע אחד יהיה השולט והשניים האחרים יהיו המדגישים.
סכימת צבעים מלבנית (Rectangle,tetradic)
בסכימה זאת נבחר צבעים שיוצרים מלבן בתוך המעגל. הדבר הראשון שיש לשים אליו לב הוא שסכימה זאת יוצרת שני זוגות משלימים, כאשר שניים מהצבעים חמים ושניים מהם קרים. סכימה זאת עובדת טוב במידה ואחד הצבעים הוא השולט והשאר מדגישים.
ישנן עוד סוגי סכימות אך בחרנו להציג לפניכם רק כמה מהן במאמר זה. נסו לחפש באינטרנט סכימות צבעים נוספות ולנסות לבנות לפיהן את הסצינות שלכם.
שימוש בצבע בסרטים
במאים משתמשים בצבע בסרטים שלהם בצורות שונות ולמטרות שונות. השימושים בצבע יכולים להיות כדי להבליט דמויות, להכווין את עיני הצופה, ניתן להשתמש בסכימות צבעים כדי לבנות אווירה מסויימת או לחזק את סיפור הסצינה. הצבע יכול להיות משולב ברקע, בתלבושות, ברהיטים באביזרים או בכל אלו יחדיו. לעיתים הצבע יוסף או יחוזק בצורה דיגיטאלית בשלבי העריכה ולפעמים דווקא הורדת כמות הצבע או היעדר צבע בסצינה יכולה להיות כלי בידי הבמאי. הדרך הטובה ביותר להדגים שימושים אלו תיהיה לדבר על הסרטים והסצינות בהן במאים גדולים השתמשו בהם וללמוד מכך.
הילדה באדום - רשימת שינדלר
הסצינה שככל הנראה זכורה ביותר מהסרט רשימת שינדלר היא הסצינה שזכתה לכינוי "הילדה באדום". בסצינה זאת אוסקר שינדלר צופה מההר בזוועות שמתרחשות בכפר שלמטה, כשלפתע מגיחה בפריים ילדה קטנה בשמלה אדומה - נגיעת צבע בודדת בסיקוונס שכולו שחור לבן, מאותו רגע עיני אוסקר שינדלר והכי חשוב - עיניי הצופה ממוקדות בילדה הזאת שצועדת בין הזוועות.
סטיבן ספילברג תכנן את הסצינה הגאונית הזאת בקפידה, במקום להציג כאוס לא מובן בשחור לבן שישעמם את הצופה לאחר מספר שוטים ולא בטוח שייצור חיבור רגשי מספק, ספילברג ממקד אותנו בסיפור אישי קטן שמתרחש בין הזוועות. כאשר הילדה נעלמת לרגע מאחורי בניין או שיח העין שלנו נמשכת מיד להתרחשות כללית יותר שתוכננה בקפידה כגון ההוצאה להורג או חייל נאצי שזורק מזוודות החוצה מהחלונות.
כך על ידי שימוש בנגיעת צבע קטנה ופשוטה ספילברג שולט לגמרי במה שאנו רואים ומרגישים בכל רגע נתון בסצינה, שלא לדבר שתוך כדי כך הוא מציג נקודת מפנה חשובה ביותר בעלילת הסרט שמתרחשת אצל גיבור הסרט אוסקר שינדלר.
ספילברג ציין בנוסף שבחר דווקא בצבע אדום כדי ליצור אסוציאציה לדם וההתעלמות המוחלטת של מדינות אירופה והעולם מהשואה עד שכבר היה מאוחר מידי (מסר שהוא מנסה להעביר בדרכים נסתרות יותר ופחות לאורך כל הסרט במיוחד ע"י שימוש בסצינות צבעוניות, ישנן 4 כאלו בסרט).
עולמות שונים - המטריקס
בסרט המטריקס הצבע השולט של הסרט נקבע ברגע שהסרט מתחיל כאשר הלוגו של חברת האחים וורנר מופיע בצבע ירוק במקום בצבע הצהוב האופייני לו. זאת היא כמובן בחירה מושכלת של הבמאים (האחים וושובסקי) שקובעים לכל אורך הסרט שעולם המטריקס (העולם הלא אמיתי) יוצג בצבע ירוק ובכך יבדיל את עצמו מהצבעים הטבעיים יותר בהם מוצג העולם האמיתי בסרט.
הבמאים לא בחרו בצבע זה סתם, כי הרי העולם של המטריקס היה יכול להיות בקלות אדום כחול או סגול. אחת מהתחושות שצבע ירוק בגוון כזה מעביר הוא סוג של רשע, והבמאים בהחלט ניסו להגיד שעולם בו אנשים כלואים ללא חופש בחירה אמיתי הוא מרושע.
בנוסף הצבע הירוק הדהוי מנסה ליצור קישור למסכי המחשב של שנות ה90 שהפיצו הילה מעט ירקרקה והציגו אותיות ירוקות על רקע שחור.
לבסוף הסרט צולם דרך פילטר ירוק שנותן תחושה לכך שהעולם של המטריקס הוא מעין פילטר שמוצב מעל לעולם האמיתי.
העולם של המטריקס מוצג בצבע ירוק הרבה לפני שאנחנו מבינים שהוא אינו העולם האמיתי אך הצבע בשילוב הסיפור המסתורי וכל שאר האלמנטים נותן כל הזמן תחושה של אי נוחות לצופה - אנו מרגישים בדיוק כמו ניו שמשהו פה לא בסדר, משהו לא כמו שהוא באמת ובדיוק כמו ניו אנחנו לא יודעים בדיוק מה זה עד שאנחנו מגלים אט אט את האמת הנוראית.
למרות שמוטיב הצבע הירוק הוא המוטיב השולט ביותר בסרט ישנם עוד מספר משחקי צבע שבמאיי הסרט מבצעים, כגון הלבוש השחור והאלגנטי ששולט לכל אורך הסרט - בסצינת החקירה של ניו - הסוכן סמית לבוש בשחור שמסמן כוח בעוד ניו לבוש בלבן שמסמן טוהר. כשמורפיוס מציע לניו את הגלולות הבמאים לא בוחרים סתם כך בצבע כחול ואדום. תחילה כחול אדום וירוק הינם שלושת צבעי היסוד שמהם ניתן ליצור כל צבע, הצבע הכחול הוא צבע קר, רגוע ומשעמם שיחזיר את ניו לאותם חיים שהוא חי עד עכשיו, הצבע האדום הוא צבע חם מעורר ופראי שיוביל את ניו להרפתקאה חדשה וגילויים מדהימים.
ביסוס הסצינה ואווירת הסרט - ממלכת אור הירח
ווס אנדרסון הוא במאי שמוכר מאוד כאחד שעושה שימוש מעולה בצבעים בסרטים שלו. הוא גם במאי שמשתמש בסכימות צבעים מבריקות ולא רק בצבעים בודדים במשך כל הסרט על מנת ליצור אווירה מסויימת לסרט בכלל ולכל סצינה בפרט. סרטו של אנדרסון "ממלכת אור הירח" מספר על ילד וילדה שמתאהבים ובורחים ביחד אל הטבע, שניהם עושים זאת בין היתר בגלל קושי להשתלב בסביבתם כאשר הילד הוא יתום שנחשב מוזר בסביבתו והילדה באה ממשפחה בעייתית. בסרט אנדרסון משתמש בסכימות צבעים חמות שמורכבות מצבעי הטבע של עונת הסתיו ומלווים בתחושת נוסטלגיה - גישה שתואמת לסיפור הסרט.
זמנים הפוכים - ממנטו
הסרט ממנטו עושה שימוש מעניין בשחור לבן כאשר הוא מציג שני צירי זמן שונים, השחור לבן מתקדם בצורה כרונולוגית אל סוף הסרט והצבעוני הולך אחורה בזמן מסוף הסרט כאשר בשלב מסויים שני צירי הזמן נפגשים והסרט מסתיים בדיוק היכן שהוא התחיל.
הבמאי כריסטופר נולן במקרה זה לא מתמקד בצבע ספיציפי אלא בהיעדר צבע על מנת להראות את ההבדל בין שני צירי הזמן. מצד אחד ניתן להגיד שהדבר נועד כדי ליצור סדר בראשו של הצופה ולעזור לו להבין אילו מהסצינות הולכות מהסוף להתחלה ואילו מההתחלה לסוף. מצד שני הדבר יוצר כאוס מסויים ובלבול אצל הצופה - הבמאי עושה זאת בכוונת תחילה על מנת להכניס את הצופה אל עולמו של הגיבור הסובל מתסמונת נדירה של שכחה לטווח קצר כאשר הוא שוכח כל כמה זמן את כל מה שהוא זכר לפני כן ובאותו זמן מנסה למצוא את האדם שהרג את אשתו. הגיבור עצמו חי מרגע לרגע בעולם של קפיצות לא מובנות, הבמאי עושה החלטה גאונית של עריכה ושימוש של היעדר צבע על מנת ליצור את אחד הסרטים המוערכים אי פעם.
אדום שווה פחד - החוש השישי
בסרט החוש השישי אנו רואים שימוש נרחב בנגיעות של צבע אדום. הצבע האדום משמש בסרט כרמיזה ברורה לכך שבסצינה עומדת להופיע רוח רפאים ולמעשה מסמל בכך את עולם הרוחות.
המבאי מ נייט שמאלאן בוחר להשתמש בצבע זה בעיקר כחלק מהארט כמו לדוגמא השער האדום של הכנסייה, מפיות השולחן האדומות, ידית הדלת למרתף של מלקולם הפסיכולוג, הבלון האדום שעף במעלה המדרגות, הכרטיסים בהלוויה של הילדה, היהלום בחרב של הילד קול בהצגת הבית ספר, האוהל בו מתחבא הילד.
או כחלק מלבוש הדמויות - קול מרבה ללבוש ג'קט או חולצה אדומה, הרוח שנהרגה בתאונת הדרכים לובשת קסדה אדומה, אשתו של מלקולם מתכסה בשמיכה אדומה או לובשת שמלה אדומה בכל סצינה בה הם נפגשים כאשר גוון השמלה תלוי בנושא הסצינה והולך ודוהה ככל שמקלקולם מתרחק ממנה.
השימוש המובהק של הצבע להפרדה בין העולמות והקשר הברור שלו לדם צבע זה נבחר לא רק על מנת לסמן את עולם הרוחות אלא גם כדי להעביר את הרגש שהוא מביא איתו. כל הרוחות בסרט כועסות, ממורמרות ונסערות. הן מתנהגות כך מכיוון שהן לכודות בין העולמות, הן אינן יודעות שהן מתות והן רוצות שמישהו ישמע ויבין אותן. הצבע האדום מסמל את הלהט הלכוד בתוכן בצורה מושלמת.
לקינוח - שובר שורות
נחרוג לרגע מהרגלנו ונדבר על סדרה ולא על סרט עלילתי. שובר שורות הינה סדרה שמבצעת לכל אורכה שימוש מושכל ועשיר בצבעים. אומנם הצבעים בה אינם מסמנים בדרך כלל מעברי סיפור או זמן, הם באים לשימוש בעיקר לאפיון של דמויות שעוברות שינויים או העברת הרגשה כללית מסויימת לצופה.
הצבע השולט בסדרה הוא ללא ספק הצבע הצהוב שמשמש את הדמויות לאורך כל הסדרה בעיקר אך לא רק לשם רקיחת סמים. הצהוב בסדרה מסמן למעשה אמצעי מיגון ובכך מעביר תחושה של זהירות - תכונה חזקה מאוד של וולטר וויט לאורך כל הסדרה.
הצבע הכחול בסדרה מופיע גם כן פעמים רבות והוא מסמן טוהר, הדוגמא המובהקת לכך הוא הצבע הכחול של הקריסטל מת' שוולטר וג'סי מכינים, אשר מסמל אותו כסם הכי טהור בסביבה. באותו זמן אשתו של וולטר, סקיילר נוטה ללבוש ביגוד כחול במיוחד בסצינות מקבילות להכנת הסם - דבר שמסמל את התמימות שלה כנגד למעשיו של בעלה.
הצבע האדום נוטה להופיע פעמים רבות בצורה של לבוש ומסמל לרוב אגרסיביות ואלימות. אחת הדוגמאות הטובות לשימוש בצבע אדום מופיעה בפרק המפורסם בו וולטר מצהיר: אני הוא הסכנה, אני זה שדופק בדלת. וולטר לובש ג'קט אדום בעוד אשתו מנסה לשכנע אותו להסגיר את עצמו למשטרה, בשלב מסויים וולטר קם ומוריד את הג'קט כאשר מתחתיו מתגלה חולצה קצרה אדומה בגוון כהה עוד יותר, בדיוק באותו הרגע כשאשתו מצהירה שהוא בסכנה וולטר מאבד את העשתונות ופולט את המשפט המפורסם. שינוי החולצה המבריק והלא נראה לעין בפעם הראשונה מצהיר שוולטר הרגע הוריד מעצמו שכבה וחשף צד כהה ואפל יותר של עצמו שהתחבא מתחת לפני השטח.
הסדרה משתמשת בצבעים נוספים כגון ירוק, סגול ולבן בצורה נרחבת למדי ולמטרות מעניינות אחרות.
לסיכום
ישנן עוד אינספור דוגמאות שניתן להביא לשימוש בצבעים בדרך זאת או אחרת אך ניסינו להציג לפניכם מספר דוגמאות שימחישו לכם שמאחורי צבע ישנה מחשבה רבה, שצבעים בודדים ושילובי צבעים יכולים להעביר תחושות ושינויים של דמויות, שינויי מקום וזמן, רמיזות על המתרחש מה שהתרחש בעבר או על מה שעתיד להתרחש ועוד. נסו לחפש בעצמכם באינטרנט כיצד במאים מפורסמים משתמשים בצבעים על מנת להעביר את המסרים שלהם וכמובן תתחילו לנסות ולהתנסות בשימוש בצבעים בסרטים שלכם.