מבנה התסריט
הקדמה
במאמר הקודם דיברנו על הסיפור של הסרט - החלק היצירתי של כתיבת התסריט. חלק נוסף ולא פחות חשוב של כתיבת התסריט הוא כתיבה נכונה על פי החוקים הדרמטיים - המבנה של התסריט.
התחלה אמצע וסוף
לכל סיפור, סרט, מחזה צריך להיות התחלה אמצע וסוף. רעיון זה הומצא כבר לפני מאות שנים והינו נכון עד עכשיו. בהתחלה קורה משהו שדוחף את אירועי הסרט קדימה ומוביל אותנו להתרחשות של אמצע הסרט אשר מסתכמת ומגיעה לשיא בסוף הסרט. במאים כגון קוונטין טרנטינו אומנם שברו את הסדר הזה מספר פעמים בסרטים כמו ספרות זולה, אך לסרט בכל זאת הייתה תמיד התחלה אמצע וסוף פשוט לא באותו הסדר.
מערכות
כאשר אנו כותבים תסריט אנו קוראים להתחלה האמצע והסוף - מערכות (שנקראות לפעמים גם אקטים). נדבר בקצרה על כל אחת מהמערכות האלו.
מערכה ראשונה (התחלה)
במערכה הראשונה אנו נכיר את הדמויות היחסים ביניהן ואת עולם הסיפור.
מערכה שניה (אמצע)
במערכה השניה הגיבור ינסה להשיג את מטרתו והמתח יעלה ככל שנתקדם אל סוף המערכה.
מערכה שלישית (סוף)
במערכה השלישית אנו מגיעים אל השיא של העימות והפתרון שלו.
רגעי מפתח
מלבד קיום שלוש המערכות קיימים כמה רגעי מפתח שקובעים מתי ולמה מתחילה או נגמרת מערכה. נהוג לרוב להשתמש בארבעה או חמישה רגע מפתח נציג בפניכם את כל החמש ואתם כבר תבחרו את השיטה הנוחה לכם. לאורך ההסברים נשתמש בדוגמאות מהסרט "שרק".
המאורע המחולל
המאורע המחולל יגיע באמצע המערכה הראשונה לאחר האקספוזיציה (הכרת הדמויות והעולם), זהו האירוע החשוב שמשנה לפתע הכול - בעקבותיו הגיבור מחליט (עדיף חייב) לצאת לפעולה על מנת להתחיל להשיג את רצונותיו ומטרותיו שהגדרנו בסיפור שלנו.
לורד פארקווד מגלה את הדמויות מהאגדות דווקא לביצה, בה במקרה חי שרק.
נקודת המפנה הראשונה (נקודת הנעילה)
מרגע זה מסתיימת ההתחלה והגיבור יוצא למסע שלו לעבר השגת מטרתו בסרט. נקודה זאת נקראת לפעמים נקודת הנעילה או נקודת האל חזור מכיוון שמרגע זה אין דרך חזורה עבור הגיבור והוא ממשיך בדרכו אל המערכה השניה.
לורד פארקווד רוקם עיסקה עם שרק, הנסיכה תמורת הדמויות מהאגדות שלא יהיו בביצה. שרק יוצא למסע.
נקודת המפנה השניה (נקודת האמצע)
נקודת מפנה זאת תגיע באמצע המערכה השניה. לא תמיד התסריטאים ישתמשו בנקודה כזאת אך היא עוזרת לשמור את הצופה במתח גם לאורך מערכת האמצע שהיא הארוכה ביותר מבין שלושת המערכות. ישנם תסריטאים שיעדיפו להשתמש בנקודת במפנה השניה בסוף המערכה השניה או תחילת המערכה השלישית.
מסתבר שהנסיכה הופכת להיות כמו שרק בלילה, עוג.
נקודת המפנה השלישית (נקודת המפנה העיקרית)
נקודת מפנה זאת תסמן את סוף המערכה השניה ותסכם את אירועי אמצע הסרט ובאותו זמן תיצור מתח חדש שימשוך את הגיבור אל המערכה השלישית וסוף הסרט.
שרק מגלה שפיונה כן אוהבת אותו.
השיא (הטוויסט של המערכה השלישית)
רגע מפתח זה יגיע באמצע המערכה השלישית ויביא איתו את העימות - האתגר הסופי שאיתו יתמודד הגיבור. האירוע שייסיים את מסעו. החלק השני של המערכה השלישית ישמש לרוב למעין סיומת רגועה יותר של הסרט, השקט שאחרי הסערה, סיכום הדברים, הסוף.
שרק הורג את פארקווד והנסיכה הופכת להיות "אוגר" כמו שרק.
סיקוונסים
שימו לב שהקווים שמחלקים את מערכות ברגעי המפתח יוצרים מעין חלקים קטנים יותר בכל מערכה חלקים אלו נקראים סיקוונסים - רצפים של התרחשויות.
הסיקוונסים עוזרים עוד יותר למבנה התסריט, כל אחד מהם הוא מאין רצף קצר של התרחשיות, סיקוונס אחד מתמקד לרוב בדמות אחת (לא בהכרח בגיבור) ובאירוע או רצף אירועים קשורים שהיא לוקחת חלק בהם. לכל סיקוונס יש התחלה אמצע וסוף משלהם עם מתח פנימי שנבנה ומתמוגג בסוף הסיקוונס. תסריט קלאסי לסרט באורך מלא מחולק ל8 סיוקוינסים. שניים במערכה הראשונה, ארבעה במערכה השניה ושניים במערכה השלישית.
שמונת הסיקוונסים
שיטת שמונת הסיקוונסים היא שיטה נפוצה בסרטי קולנוע אך כמובן שאינה מוחלטת במידה ותחליטו להכניס 5 סיקווסנים למערכה השניה זה יכול עדיין לעבוד בשבילכם במידה ואתם יודעים מה אתם עושים. נעבור בכל זאת על דרך מוכרת לתייג כל סיקוונס.
מערכה 1
סיקוונס 1 - האקספוזיציה והמאורע המחולל.
שרק מתקלח ונהנה בבית ומכיר את החמור והיצורים מהאגדות מוגלים לביצה שלו.
סיקוונס 2 - ההחלטה לפעול ונקודת הנעילה.
שרק הולך לפגוש את לורד פארקווד ובסיום מקבל עליו את המשימה להציל את הנסיכה.
מערכה 2
סיקוונס 3 - המכשול הראשון.
הנסיכה במגדל ענק עליו שומר דרקון אימתני.
סיקוונס 4 - המכשול השני ונקודת האמצע.
שרק ופיונה מתאהבים, פיונה מגלה כעוג כמו שרק.
סיקוונס 5 - עליית המתח.
שרק המאוהב חושב שפיונה והחמור לעגו לו מאחורי גבו.
סיקוונס 6 - נקודת המפנה העיקרית.
פיונה ולורד פארקווד מחליטים להתחתן, שרק חוזר להיות לבד.
מערכה 3
סיקוונס 7 - מתח חדש והשיא.
דונקי מספר לשרק את האמת על פיונה, שהיא אוהבת אותו, שרק יוצא להציל את אהובתו.
סיקוונס 8 - הסיום.
כולם מאושרים, שרק עם פיונה, פארקווד נאכל ע"י הדרקון שחברה לדונקי.
סצינות
לבסוף אנו מגיעים ליחידה הקטנה ביותר של מבנה התסריט וזאת הסצינה. הסצינות הן אלו שמרכיבות כל סיקוונס ובונות את המתח הפנימי שלו (בדרך כלל 2-3 סצינות לסיקוונס). על חוקיות של כתיבת סצינות דיברנו במאמר של פורמאט התסריט, ובמאמרים מתקדמים יותר נדון בצורה מעמיקה יותר על נושא כתיבת הסצינות.
לסיכום
במאמר זה הצגנו לפניכם את המבנה של כתיבת התסריט אשר מחולק לשלושה מערכות מרכזיות - התחלה אמצע וסוף. המערכות מופרדות לשמונה סיקוונסים ע"י חמשת רגעי המפתח וכל סיקוונס בתורו מחולק לסצינות. במאמרים הבאים נתעמק עוד בחלקים השונים של מבנה התסריט.