מהירות תריס
הקדמה
שליטה על מהירות התריס היא אחת משלוש השיטות לשליטה על האור במצלמה. השתיים האחרות הן מפתח הצמצם והגיין.
ההבדל בין השלוש הוא:
* מפתח הצמצם מווסת אור על ידי שינוי קוטר הצמצם.
* הגיין מגדיל או מקטין את כמות האור בצורה דיגיטאלית.
* מהירות התריס קובעת לכמה זמן יזוז התריס הצידה כדי לאפשר לאור לעבור ולפגוע במישור המוקד.
באנגלית התריס נקרא Shutter. ומהירות התריס Shutter Speed. במאמר זה נדבר על אופן פעולת התריס במצלמות הסטילס והוידיאו, וכיצד יכול הצלם להשתמש בו על מנת לשלוט על החשיפה של התמונה. (מומלץ לקרוא תחילה את המאמר הצמצם וסוגי חשיפות).
התריס במצלמות הסטילס
כבר דיברנו מעט על התריס במאמר מבנה המצלמה. במצלמות הסטילס התריס הוא מעין דיסקית שמלפניה ממוקמת מראה, הדיסקית חוסמת את מישור המוקד עליו מונח החיישן\פילים. בעת הלחיצה על כפתור הצילום, הדיסקית זזה הצידה למשך זמן מוגדר ומאפשרת לאור להיקלט כתמונה לזכרון המצלמה. מהירות התריס היא למעשה משך הזמן שבו התריס יזווז הצידה. ככל שהתריס יהיה פתוח זמן רב יותר - התמונה תיהיה מוארת יותר. וככל שהתריס יהיה פתוח פחות זמן - התמונה תיהיה מוארת פחות.
טבלת מהירויות התריס
זמן התזוזה הצידה של התריס נמדד בטווח שנע בין שניות לחלקי השניה.
ככל שמהירות התריס מתקרבת לשניה היא נחשבת איטית יותר. (התריס זז וחוזר למקומו יותר לאט, ויותר אור פוגע במישור המוקד).
ככל שמהירות התריס יורדת מתחת לשניה היא נחשבת מהירה יותר. (התריס זז וחוזר למקומו יותר מהר, ופחות אור פוגע במישור המוקד).
לפניכם טבלת מהירויות התריס הסטנדרטית כפי שנקבעה בתעשייה
''1 |
1/2 |
1/4 |
1/8 |
1/15 |
1/30 |
1/60 |
1/125 |
1/250 |
1/500 |
1/1000 |
* כאשר אנו מסמנים שניה מלאה או יותר נוסיף גרשיים מימין למספר. הסיבה לכך היא שברוב המצלמות חלקי השניה לא יסומנו כשבר אלא כמספר שלם כדי לפשט את הבנת הטבלה, משמע ש1\30 חלקי השניה ירשם כ 30. ולכן על מנת לא להתבלבל בין חלקי השניה לשניות מלאות יסומנו 30 שניות מלאות כ ''30. (יש יותר עצירות של חלקי השניה מעצירות של שניה בטבלה כיוון שאנחנו מדברים על מהירות מאוד גבוהה של התריס).
* בחלק מהמצלמות ייתכנו מהירויות תריס מהירות יותר מ 1/1000 והמהירה ביותר נכון להיום הינה 1/16000.
* בחלק מהמצלמות קיימת אופציה המסומנת באות B שמאפשרת לתריס להיות פתוח למשך זמן בלתי מוגדר.
* מהירויות התריס נקבעו למספרים אלו לא במקרה. הרעיון הוא שכל קפיצה בטבלת מהיריות התריס תהיה שווה בדיוק לסטופ בטבלת מפתח הצמצם, כלומר, תאפשר או תמנע כניסה של אותה כמות אור בהתאמה.
הסיבה לכך היא שלעיתים נצטרך לווסת את האור בשילוב בין מפתח הצמצם ומהירות התריס. זה קורה מפני שלשניהם השפעות נוספות על התמונה המצולמת עליהן נלמד במאמרים מתקדמים יותר.
לפניכם השוואה בין טבלת מפתחי התריס לטבלת מפתחי הצמצם
''1 |
1/2 |
1/4 |
1/8 |
1/15 |
1/30 |
1/60 |
1/125 |
1/250 |
1/500 |
1/1000 |
1/2000 |
1/4000 |
f/1 |
f/1.4 |
f/2 |
f/2.8 |
f/4 |
f/5.6 |
f/8 |
f/11 |
f/16 |
f/22 |
f/32 |
f/45 |
f/64 |
* כמו במקרה מפתח הצמצם מצלמות שונות יציעו טווחים שונים של מהירויות תריס, לפי שיטות החצי, שליש או רבע. כאשר התחנות העיקריות שהראנו בטבלה למעלה (התחנות המלאות) נוכחות בכל הטבלאות והשוני הוא בכמות הסטופים בין כל תחנה מלאה.
טבלאות מפתח צמצם ומהירות תריס מלאות
''30 |
''15 |
''8 |
''4 |
''2 |
''1 |
1/2 |
1/4 |
1/8 |
1/15 |
1/30 |
1/60 |
1/125 |
1/250 |
1/500 |
1/1000 |
1/2000 |
1/4000 |
1/8000 |
1/16000 |
f/0.7 |
f/1 |
f/1.4 |
f/2 |
f/2.8 |
f/4 |
f/5.6 |
f/8 |
f/11 |
f/16 |
f/22 |
f/32 |
f/45 |
f/64 |
f/90 |
f/128 |
f/180 |
f/256 |
טבלאות מפתח צמצם ומהירות תריס קפיצות חצי
''2 |
''1.5 |
''1 |
1/1.5 |
1/2 |
1/3 |
1/4 |
1/6 |
1/8 |
1/11 |
1/15 |
1/23 |
1/30 |
1/45 |
1/60 |
1/90 |
1/125 |
1/180 |
1/250 |
1/350 |
1/500 |
1/750 |
1/1000 |
f/0.70 |
f/0.84 |
f/1 |
f/1.2 |
f/1.4 |
f/1.7 |
f/2 |
f/2.4 |
f/2.8 |
f/3.3 |
f/4 |
f/4.8 |
f/5.6 |
f/6.7 |
f/8 |
f/9.5 |
f/11 |
f/13 |
f/16 |
f/19 |
f/22 |
f/27 |
f/32 |
טבלה מפתח צמצם ומהירות תריס קפיצות שליש
''3 |
''2.5 |
''1 |
1/1.6 |
1/1.3 |
1/2 |
1/2.5 |
1/3 |
1/4 |
1/5 |
1/6 |
1/8 |
1/10 |
1/13 |
1/15 |
1/20 |
1/25 |
1/30 |
1/40 |
1/50 |
1/60 |
1/80 |
1/100 |
1/125 |
1/160 |
1/200 |
1/250 |
1/320 |
1/400 |
1/500 |
f/0.8 |
f/0.9 |
f/1 |
f/1.1 |
f/1.2 |
f/1.4 |
f/1.6 |
f/1.8 |
f/2 |
f/2.2 |
f/2.5 |
f/2.8 |
f/3.2 |
f/3.5 |
f/4 |
f/4.5 |
f/5 |
f/5.6 |
f/6.3 |
f/7.1 |
f/8 |
f/9 |
f/10 |
f/11 |
f/13 |
f/14 |
f/16 |
f/18 |
f/20 |
f/22 |
התריס במצלמות הקולנוע המקצועיות
עד עכשיו הזכרנו כי התריס הוא דיסקית שזזה הצידה בעת לחיצה על כפתור הצילום במצמות הסטילס. כמובן שכשאנו מדברים על מצלמות וידיאו אנחנו צריכים שהתריס יזוז ויחזור כמות מסויימת של פעמים בשניה (תלוי באיזה מהירות פריימים אנו מצלמים). התריס במצלמות המקצועיות אינו מרובע אלא צורתו דיסקית עגולה. הדיסקית מסתובבת מספר פעמים בשניה השווה למהירות הפריימים בה אנו מצלמים את הסרט. כשהצלם משנה את מהירות התריס מה שמתשנה היא למעשה זווית החתך בדיסקית, ככל שהזווית גדולה יותר היא סוגרת את מישור המוקד לפחות זמן ובכך נותנת ליותר אור לעבור ולהיפך.
זווית התריס
במצלמות הקולנוע המקצועיות ישנה אופציה לקבוע ישירות את זווית התריס במקום להשתמש במהירות התריס (אחד מהשניים). זווית התריס היא זווית החתך שבדיסקית המסתובבת. זווית התריס הנפוצה ביותר בסרטי קולנוע היא 180 מעלות. אך קיימות גם זווית אחרות.
לשימוש בזווית תריס ישנם יתרונות על פני שימוש במהירות תריס, בעיקר בהקשר לאספקט הויזואלי של הסרט ולמושיין בלור - על היבטים אלו נדבר במאמרים מתקדמים יותר.
שימוש בזווית התריס
כאשר אנו מדברים על זווית תריס אנו מדברים על הזווית ביחס למהירות הפריימים שאנו משתמשים בה.
נניח שאנחנו מדברים על סרט קולנועי רגיל שמצולם ב24 פריימים לשניה וזווית התריס שלנו הינה 180 מעלות שהיא הזווית הנפוצה ביותר בסרטי הקולנוע.
התריס יסתובב כמובן 24 פעמים בשנייה ומכיוון ש180 מעלות הן חצי מעגל, התריס יחשוף את החיישן לאור פי 2 פעמים ממהירות הפריימים. כלומר 48 פעמים בשניה.
ולכן מהירות התריס תיהיה במקרה הזה 1/48. בטבלאות שהראינו מעלה אין אומנם אופציה כזאת אך האופציה הכי קרובה לכך הינה 1/50. ולכן אם תצלמו במהירות תריס 1/50 ובמהירות פריימים של 24 פריימים לשניה תדמו סגנון צילום קולנועי סטנדרטי.
המרה בין מהירות תריס לזווית תריס
על מנת להמיר כל זווית תריס שהיא למהירות תריס, נצטרך לדעת את מהירות הפריימים בה אנו מצלמים נניח לשם ההדגמה שהיא 24 FPS.
כעת אנו יודעים שזווית מעגל מלא שווה ל360 מעלות.
נכפיל את זווית המעגל המלא במהירות הפריימים בה אנו משתמשים
24 x 360 = 8640
כאת נבחר כל זווית שהיא ונחלק בה את 8640. נניח והזווית היא 270.
8640 / 270 = 32
ולכן מהירות התריס התואמת תיהיה 1/32.
דוגמאות
מהירות פריימים: 48FPS
זווית התריס: 180
48 x 360 = 17280
17280 / 180 = 96
מהירות תריס: 1/96
מהירות פריימים: 120FPS
זווית התריס: 45
120 x 360 = 43200
43200 / 45 = 960
מהירות תריס: 1/960
מהירות פריימים: 24FPS
זווית התריס: 15
24 x 360 = 8640
8640 / 15 = 576
מהירות תריס: 1/576
לסיכום
במאמר זה דיברנו על התריס במצלמה, למה הוא משמש, איפה הוא ממוקם במצלמה וכיצד הוא נראה. למדנו על ההבדלים בין התריס במצלמות הסטילס והוידיאו הפשוטות לבין התריס במצלמות הקולנוע המקצועיות. הכרנו את טבלאות מהירויות התריס והשוונו אותם לטבלאות מפתח הצמצם. במאמרים מתקדמים יותר נלמד על השפעות נוספות של התריס על הסרט המצולם.