אזהרה: זיהינו כי ג'אווה סקריפט מנוטרל בדפדפן שלכם. על מנת להשתמש באתר בצורה נכונה עליכם להפעיל את ג'וואה סקריפט!
חזרה לקטגוריית עריכה

שיטות שידור

מאת: מערכת איי סי ספוט
03.11.2014
צפיות: 10630
הדפס מאמר דווח על שגיאה
אנו שמחים שהחלטתם לדווח לנו על טעות במאמר, אנו מנסים לשמור על התוכן באתר רלוונטי וברמה גבוה ככל הניתן אך גם אנחנו עושים טעויות! אנא השתדלו לפרט ככל הניתן את מהות הדיווח על מנת שנוכל לעדכן אותו במהרה. במידה והדיווח שלכם ימצע כנכון הוא יתוקן - אתם תעודכנו בהודעה פרטית באתר על התיקון ושמכם ותמונתכם יוספו בתחתית המאמר יחד עם תיאור קצר של התרומה שלכם למאמר.

הקדמה

בעולם משתמשים במספר שיטות שונות כדי להציג חומר מצולם. שלושת שיטות השידור הנפוצות ביותר הן: NTSC | PAL | SECAM.

 

מהי כל שיטה והיכן משתמשים בה?

NTSCNational Television Standards Committee

נפוצה בעיקר בארצות הברית.

 

PALPhase Alternative Line

השיטה בה משתמשים בישראל, ובחלק מארצות אירופה ואסיה.

 

SECAMSEquentiel Coloer A Memoire (צרפתית)

Sequential Colour With Memory (אנגלית)

נפוצה בעיקר בצרפת, וברית המועצות לשעבר.

 

למה יש שלוש שיטות?

1. הסיבה העיקרית לקיומן של שיטות שונות היא מתח חשמל שונה בארצות שונות.

 

אם לא קראתם עדיין את המאמרים פריימים לשניה ושיטות הקלטה והקרנה מומלץ שתעשו זאת. במידה וכן, אתם יודעים שסרטים שונים מצולמים במהירויות שונות של פריימים לשניה. כאשר הטלוויזיה צריכה להעביר את הפריימים למסך, היא משתמשת לשם כך בתדרים חשמליים. רוב הטלוויזיות (נכון להיום) עדיין משדרות באינטרלייס, כלומר מעבירות את התמונה על ידי חיבור שדות עליונים ותחתונים ולא על ידי שליחת תמונה מלאה ישירות למסך.

 

אם ניקח לדוגמא את ארצות הברית, בה משתמשים בשיטת ה NTSC:

מתח החשמל של הטלוויזיות בארצות הברית הוא 60HERTZ לשניה, ולכן בגלל נוחות טכנית הטלוויזיה שולחת 60 שדות בשניה. בגלל שיטת האינטרלייס שמחברת בין השדות, נשלחים תחילה 30 שדות ואז מיד 30 נוספים. כל שדה שווה ערך לחצי פריים, כך שבפועל השידור הוא 30 פריימים לשניה.

 

עכשיו נשווה את הפורמט הזה לפורמט ה PAL בו משתמשים בישראל:

בארץ הטלוויזיה עובדת על 50HERTZ, שיטת השדות עובדת באותה צורה, כלומר חצי שדות קודם וחצי אחר כך, מה שאומר – 25 פריימים בשניה.

 

 שיטת ה SECAM, עובדת על 25 פריימים לשניה בדיוק כמו ה PAL.

 

2. הסיבה השניה לקיומן של שיטות שונות היא יצירת סטנדרט עבודה פר מדינה. אם בארצות הברית משתמשים בשיטת ה NTSC , אז כולם מצלמים בשיטה זו.

 

3. הבדל נוסף וחשוב בין שתי השיטות האלו, היא כמות השדות שמרכיבים את התמונה.

 PAL - מכיל 625 שדות אופקיים.

NTSC - מכיל 525 שדות אופקיים.

 כלומר פורמט ה PAL יכיל יותר שדות => משמע יותר רזולוציה => משמע יותר איכות ופרטים בתמונה.

 

למה בארצות הברית משתמשים ב NTSC אם ה PAL יותר איכותי?

קודם כל שיטת ה NTSC היא שיטה ישנה יותר מה PAL שהומצאה אחריה, ודבר שני, כמו שאמרנו - נוחות וסטנדרט, לשנות את כל תדרי החשמל ברחבי ארצות הברית בגלל הבדל של 100 שדות זה פשוט דבר שאינו משתלם לאף אחד.

 

מהן הבעיות העלולות להיווצר בעת שימוש בשיטת שידור לא מתאימה?

 

צילום ב PAL שידור ב NTSC

כאשר תנסו לשדר סרט שצולם בשיטת PAL לדוגמא, בארצות הברית או להפך תיתקלו בעיוותים בתמונה ובקול, בעיות בדמות פסים שחורים קופצים ותמונה שזזה במהירויות שונות ומוזרות, התמונה תזוז מהר בצורה לא טבעית, בגלל שחמישה פריימים יהיו חסרים באותה שניה שבה אמורים להיות משודרים 30. באותה מידה אם נעשה את הדבר ההפוך, התמונה תזוז באיטיות מוזרה כי ידחפו חמישה פריימים עודפים למרווח זמן שמתאים ל25 פריימים.

 

* לכן באת המרה משיטת שידור אחת לשניה, למעשה מתבצעת הורדה או הוספה של פריימים על מנת להתאים את שיטת השידור.

 

בהקשר לשוני בין כמות הפילדים (שדות) אנחנו ניתקל בבעיה נוספת באת המרת NTSC ל PAL, מכיוון שיהיו חסרים לנו 100 שדות בתמונה. בעיה זאת תיפטר בשלב ההמרה ע"י מילוי השדות החסרים בשדות שחורים.

 

למי מהצוות הקולנועי זה חשוב?

המפיק הצלם והעורך הם אלו שצריכים להבין את המשמעות והחשיבות של שיטות השידור הכי טוב.

 

המפיק

המפיק, במידה והוא אחראי להפצת הסרט, במידה ולא, האיש שאחראי על כך, צריך לדעת מראש לאן מיועד הסרט להגיע בסופו של דבר.

 

האם הסרט יוצג אך ורק בבתי הקולנוע?

או

 שהוא מיועד גם למסכי הטלוויזיה?

אם כן

 באילו ארצות הוא מיועד להיות משודר?

ישראל ואנגליה?

שתיהן משדרות ב PAL משמע שמצלמים ב PAL ואין צורך בהמרה ל NTSC

או ישראל וארצות הברית?

משמע שיש צורך בהמרה!

 

על המפיק לברר איפה איך ומי ממיר את החומר בצורה הטובה ביותר. איך מתבצע התהליך, מה העלות שלו, ממה למה עדיף להמיר כדי לאבד פחות איכות. לאחר שהמפיק מברר פרטים אלו הוא מעביר את המידע לצלם כדי שידע לבחור את שיטת השידור המתאימה.

 

הצלם

הצלם יקפיד לאורך כל הצילומים להשתמש במצלמה שמצלמת בשיטת השידור הנדרשת על מנת לא ליצור בעיות בשלב הפוסט.

 

העורך

על העורך לדעת באיזה שיטת שידור צולמו החומרים שהוא הולך לערוך, בכדי לדעת כיצד לדגום אותם למחשב ואיזה סוג פרוייקט לפתוח על מנת שהוא יתאים לצרכי שיטת השידור ולא ישבש אותה.

 

 

העורך המפיק והצלם אחראיים לעקוב אחרי המרת החומרים ולוודא שהחומר הומר כמתוכנן ומוכן לשליחה למפיצים.

 

טבלת שיטות שידור

לפניכם רשימת שיטות השידור לפי ארצות בעולם, במידה ויהיה לכם צורך בעתיד להתאים את הצילומים שלכם לארצות אלו:

מדינה שיטת שידור
אוגנדה SECAM
אוזבקיסטן PAL
אוסטריה PAL
אוסטרליה SECAM
אוקראינה PAL
אורוגוואי SECAM
אזרבייג'ן PAL
איטליה NTSC
איי מרשל PAL
איי סיישל PAL
איי שלמה PAL
איסלנד PAL
איראן PAL
אירלנד PAL
אל סלוודור NTSC
אלבניה PAL
אלג'יריה PAL
אנגולה PAL
אנדורה SECAM
אנטיגואה וברבודה NTSC
אסטוניה PAL
אפגניסטן PAL,SECAM
אקוודור NTSC
ארגנטינה PAL
אריתריאה PAL
ארמניה SECAM
ארצות הברית NTSC
אתיופיה PAL
בהאמה NTSC
בהוטן PAL
בוטסואנה SECAM,PAL
בולגריה PAL
בוליביה NTSC
בוסניה והרצגובינה PAL
בורונדי SECAM
בורקינה פאסו SECAM
בחריין PAL
בלארוס SECAM
בלגיה PAL
בליז NTSC
בנגלדש PAL
בנין SECAM
ברבדוס NTSC
ברוניי PAL
ברזיל PAL
בריטניה PAL
ג'יבוטי SECAM
ג'מייקה NTSC
גאורגיה SECAM
גאנה PAL
גבון SECAM
גואטמלה NTSC
גיאנה NTSC
גינאה PAL
גינאה ביסאו PAL
גינאה המשוונית SECAM
גמביה PAL
גרמניה PAL,NTSC
גרנדה NTSC
דומיניקה NTSC
דנמרק PAL
דרום אפריקה PAL
דרום סודאן ?
האיטי SECAM
האמירויות הערביות המאוחדות PAL
הודו PAL
הולנד PAL,NTSC
הונגריה PAL
הונדורס NTSC
הממלכה המאוחדת PAL
וייטנאם NTSC,SECAM
ונואטו PAL
ונצואלה NTSC
ותיקן PAL
זאיר SECAM
זימבבואה PAL
זמביה PAL
חוף השנהב SECAM
טג'יקיסטן SECAM
טובאלו PAL
טוגו SECAM
טונגה PAL
טורקיה PAL
טורקמניסטן SECAM
טנזניה PAL
טרינידד וטובגו NTSC
יוון PAL
יפן NTSC
ירדן PAL
ישראל PAL
כווית PAL
כף ורדה PAL
לאוס PAL
לבנון PAL
לוב PAL
לוקסמבורג PAL,SECAM
לטביה PAL
ליבריה PAL
ליטא PAL,SECAM
ליכטנשטיין PAL
לסוטו PAL
מאוריטניה SECAM
מאוריציוס SECAM
מאלי SECAM
מדגסקר SECAM
מוזמביק PAL
מולדובה SECAM
מונגוליה SECAM
מונטנגרו PAL
מונקו SECAM,PAL
מזרח טימור PAL
מיאנמר NTSC
מיאנמר NTSC
מיקרונזיה NTSC
מלאווי PAL
מלדיביים PAL
מלזיה PAL
מלטה PAL
מצריים PAL,SECAM
מקדוניה PAL
מקסיקו NTSC
מרוקו SECAM
נאורו PAL
נורבגיה PAL
ניגריה PAL
ניו זילנד PAL
ניז'ר ?
ניקרגואה NTSC
נמיביה PAL
נפאל PAL
סאו טומה ופרינסיפה PAL
סודאן PAL
סווזילנד PAL
סומליה PAL
סוריה SECAM,PAL
סורינם NTSC
סיירה לאונה PAL
סין PAL
סינגפור PAL
סלובניה PAL
סלובקיה PAL
סמואה NTSC
סן מרינו PAL
סנגל SECAM
סנט וינסנט והגרנדינים NTSC
סנט לוסיה NTSC
סנט קיטס ונוויס NTSC
ספרד PAL
סרביה PAL
סרי לנקה PAL
עומאן PAL
עיראק PAL
ערב הסעודית SECAM,PAL
פולין PAL
פורטוגל PAL
פיג'י NTSC
פיליפינים NTSC
פינלנד PAL
פלאו NTSC
פנמה NTSC
פפואה גינאה החדשה PAL
פקיסטן PAL
פרגוואי PAL
פרו NTSC
צ'אד SECAM
צ'ילה NTSC
צ'כיה PAL
צרפת SECAM
קובה NTSC
קולומביה NTSC
קומורו SECAM
קונגו SECAM
קוסטה ריקה NTSC
קוריאה הדרומית NTSC
קוריאה הצפונית SECAM,PAL
קזחסטן SECAM
קטאר PAL
קירגיזסטן SECAM
קיריבטי ?
קמבודיה PAL,NTSC
קמרון PAL
קנדה NTSC
קניה PAL
קפריסין PAL
קרואטיה PAL
רואנדה SECAM
רומניה PAL
רוסיה SECAM
רפובליקה הדומיניקנית NTSC
רפובליקה הסינית PAL
רפובליקת המרכז אפריקאית SECAM
שבדיה PAL
שוויץ PAL,SECAM
תאילנד PAL
תוניסיה SECAM
תורכיה PAL
תימן PAL
אנחנו מצטערים אך האתר אינו מתואם לרזולוציה כה נמוכה, אנא הכנסו ממכשיר עם מסך גדול יותר, עמכם הסליחה!
icinemaspot logo
אי סי ספוט 2015-2021 ©